onsdag den 18. marts 2009

Kulturhistorie, med Lassie




Jeg synes det var på tide at Elliott fik noget kulturhistorie, og hvem er bedre til at være et godt eksempel på historiens mest perfekte hyrdehund end vores allesammens Lassie?


Så jeg måtte ind i gemmerne og finde den ene Lassie-film som jeg vidste at jeg ejede. Den var blevet erhvervet på tilbud i Sverige, og ganske rigtigt, med svensk titel og det hele: Lassies Hjältedåd! Det kunne da ikke være bedre. Jeg huskede tydeligt hvordan vi havde set film i 1. klasse med Lassie, der på dramatisk vis flygter fra den onde kennel i Skotland, og svømmer over en kæmpe flod for at komme hjem.
Så pandekagerne blev sat over, og Elliott blev pænt placeret foran fjernsynet.

Bagpå kassetten kunne jeg dog læse at det ikke var den helt samme Lassiefilm jeg havde anskaffet mig. Denne her handlede vidst om noget med nogle testmissiler på en militærbase, og en ankfamilje der boede på affyringspladsen? Det var ihvertfald hvad jeg tydede på mit bedste svensk. En ankfamilje? Det må være noget med en stakkels fattig sigøjnerfamilie eller noget i den dur, som Lassie skal redde fra det farlige militær...

Det var det ikke... Det var en andefamilie... Nærmere betegnet en andemor med sine 3 æg, der havde valgt at bygge redde på affyringspladsen for missilet. MEN det gik selvfølgelig ikke Lassies næse forbi, og efter at have krydset både det ene og det andet sikkerhedshegn, kom hun ind på affyringsbanen og fik stoppet nedtælling til affyring. (en nedtælling der i øvrigt starede ved 2 minutter)

Hele militærbasen gik i stå og alle majorer, seganter, og admiraler jublede da andemors 3 æg klækkede og de kunne flytte reden.

Da klimakset med anden var overstået var vi nået 20 minutter ind i filmen der ellers skulle vare halvanden time, og vi besluttede os at slukke.

Det var mildest talt meget meget skuffende! En andefamilie!! Jeg troede Lassie redde børn op af brønden, og redde familier fra tvangsauktion, og svømmede over lange distancer. En andefamilie! Dét ville selv Elliott da kunne klare.


Vi anbefaler IKKE Lassies Hjältedåd!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar